Tuesday 28 April 2015

Cara Alami Sembuhkan Anemia pada Ibu hamil

Cara Alami Sembuhkan Anemia pada Ibu hamil

Pada masa kehamilan para ibu memang sering menemui sejumlah masalah kesihatan, salah satunya adalah anemia. Masalah anemia atau kurang darah ini tentu akan memberi kesan pada kesihatan ibu dan juga janin yang dikandung.
Anemia itu berlaku kerana kadar hemoglobin dalam badan terlalu rendah atau di bawah normal. Jika kadar hemoglobin berkurang, maka penyaluran oksigen dan nutrisi di dalam badan ibu hamil akan terganggu.
Untuk mengatasi anemia, anda boleh menkonsumsi ubat yang diberikan oleh doktor. Namun, bagi anda yang bimbang dengan kesan sampingan ubat pada perkembangan janin, anda boleh mengatasi anemia dengan cara semula jadi.
Berikut cara alami atasi anemia:

1. Penggunaan kurma
Menkonsumsi 1-2 kurma setiap hari terbukti berkesan untuk meningkatkan pengeluaran hemoglobin. Kurma terbukti ampuh untuk meningkatkan pengeluaran darah di dalam tubuh. Namun, anda harus boleh memilih kurma yang berkualiti baik agar kesannya lebih terasa.

2. Makan oat
Oatmeal dikenali sebagai makanan yang rendah kalori dan juga tinggi dengan serat. Selain itu, ternyata oatmeal ini juga boleh meningkatkan pengeluaran darah di dalam tubuh. Anda tidak perlu bingung, kerana oatmeal ini juga boleh dijadikan berbagai macam makanan.

3. Buah pisang
Pisang diketahui mempunyai kandungan kalium yang tinggi. Kalium ini sangat berguna untuk kesihatan darah. Menkonsumsi pisang secara rutin juga diyakini boleh menyembuhkan penyakit anemia secara berkesan.

4. Hati dan daging merah
Menkonsumsi hati dan daging merah berguna untuk mencegah anemia semasa hamil. Hal ini kerana hati mempunyai sumber penting zat besi. Anda boleh menkonsumsinya sesekali jika dirasa anemia anda berulang.

5. Brokoli
Salah satu jenis sayur yang mempunyai nutrisi baik untuk ibu hamil adalah brokoli. Selain itu, brokoli juga berguna untuk menghindarkan anda dari anemia semasa hamil. Jadi, tidak ada salahnya jika anda menkonsumsi brokoli secara rutin demi kesihatan janin.

Itulah beberapa bahan semula jadi yang berguna untuk merawat anemia semasa hamil. Selain untuk merawat anemia, bahan-bahan alami tersebut juga sangat berguna untuk menjaga kesihatan tubuh ibu hamil secara keseluruhan.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive